چگونگی حجاب و پوشش زنان در کشورهای اسلامی
نوشته شده توسط : علی

حجاب اسلامی اصطلاحی مشترک بین تمام زنان مسلمان دنیا است که مفهوم و ریشه آن گرفته شده از قران است.حجاب به طور کلی گاه برگرفته شده از احکام شرعی و گاه برگرفته از قوانین یک کشور است.حتی در ابعاد کوچکتر بسته به عرف و خواستگاه های محیط زندگی افراد است.

چادر ملی

 

اما در نهایت حجاب در نقاط مختلف کره زمین ابعاد و اشکال مختلفی دارد.از ممنوعیت های آن گرفته تا اجباری بودن آن در نقاط مختلف جهان.تا جایی که پوشش سر زن مسلمان  تبدیل به یک نشانه برای وجود اسلام در کشور های اروپای غربی شده است و موجبات اختلافات سیاسی و ایجاد محدودیت را برای زنان مسلمان فراهم کرده است.

اینک می خواهیم مقوله حجاب و پوشش زنان مسلمان را در چند کشور باهم بررسی کنیم:

ترکیه

 ترکیه با وجود اینکه اغلب جمعیت آن مسلمان هستند از سال 1997 پوشش حجاب در مدارس دولتی و دانشگاه ها ممنوع اعلام شد.در نوامبر 2005 یک دختر مسلمان ترکیه ای شکایتی تحت بیان شرایط و محدودیت های موجود در کشورخود به دادگاه حقوق بشر مطرح کرد که این شکایت از سوی حقوق بشر رد شده و قوانین ترکیه را مشروع دانستند.

چادر لبنانی صدفی

 

در حال حاضر نیز براساس قوانین ترکیه زنان در ادارات دولتی حق پوشش هایی مانند روسری را ندارند و همچنان این چالش ها و کش مکش ها برای حق حجاب در دانشگاه های دولتی و غیر دولتی ادامه دارد.

افغانستان

حجاب زنان افغان و قوانین مربوط به آن در دوره های مختلف تحولات زیادی داشته  است.در زمان امان الله در اولین قانون اساسی کشور در سال 1303 اعلام به کشف حجاب کرد و در دوران ظاهر شاه تعداد زنان بی حجاب بیشتر شده و مقوله حجاب اختیاری شد. زنان افغان برقع های سبک و معمولا به رنگ آبی سر می کنند که در دوره طالبان نیز پوشش برقع الزامی بوده اما بعد ازسرنگونی آن ها اجباری بودن این پوشش لغو شده.

چادر دانشجویی

 

بنگلادش

در کشور بنگلادش قوانین خاصی مبنی بر حجاب زنان وجود ندارد اما در مناطق بومی و روستایی  آن زنان با پوشش حجاب اسلامی دیده می شوند حتی در مناطق شهر نشینی نیز اخیرا تعداد زنان محجبه افزایش یافته است.از سال 2008 با روی کار آمدن حزب سکولار متاسفانه محدودیت هایی برای زنان با حجاب ایجاد شد که موجب بوجود آمدن تنگناهای بسیار برای این زنان شد.





:: بازدید از این مطلب : 351
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: